Translate

tiistai 9. elokuuta 2011

Päivä navigaattorina



1. Tutki Hollanninkielistä kanavaopasta
2. Laadi aikataulu. Ota huomioon:
    Siltojen avausajat, samoin kanavavahtien lounas- ja kahviajat
    Yritä arvioida saapumisajat suluille ja silloille kiemuraisen kanavan pituuden mukaan
    Arvioi siltavahtien saapumisajat työpaikalle, jos silta avataan vain kaksi kertaa päivässä
3. Ennen usein aukeavan sillan edustalla valvo tarkasti valojen väriä:
    Yksi punainen valo – yritä arvata odotusaika ja ala varoiksi laittaa lepuuttajia ja köysiä, jotta     saat veneeen kiinni ja mieti, miten lassoat köyden tolppaan                       
    Punainen ja vihreä valo yhtä aikaa – äh, nosta lepuuttajat ja köydet vauhdilla irti, kohta mennään
    Vihreä valo – seuraa, ettei vene myöhästy startista tai ettei jouduta muiden jalkoihin
   Kun valo sinnikkäästi vain pysyy punaisena, mieti kuumeisesti, oletko navigoinut veneen oikeaan
   kanavaan. Toivot, että olisit lukenut koulussa Hollantia ymmärtääksesi kanavaopasta paremmin
4. Valokuvaa samaan aikaan, sillä mikään ei saa kapteenia kääntämään venettä ahtaassa kanavassa. 
Muista kuvata kaikki erikoiset talot, sillat, ja omituiset liikennemerkit. Esimerkiksi :Ankkurointi kielletty, moottoritien tunneli alapuolella

5. Laita aamiainen ja lounas ohimennen, kunhan tiedät mikä silta tai mutka on tulossa
6. Dieseliä tarvitaan, joten etsi oppaasta aseman koordinaatit ja yllätykseksi siellä onkin Texaco- proomu, jonne hyppäät ja yrität etsiä henkilökuntaa. Selviää, että hän ajaa samaan aikaan viereistä lossia ja tulee
   myymään välillä dieseliä suoraan proomusta
7. Huolehdi kapteenin vaatetuksesta, samalle päivälle offshore- tai hellevalmius. Vaihda itselle, kuivempaa vaatetta, sillä omat sadevaatteet unohtuivat kiireessä kaappiin
8. Aikataulu ei pidä ja joudut laskemaan uudelleen, tietoisena, että yösijaa on vaikea löytää myöhään
   illalla, sillä nopeimmat ovat jo perillä ja nauttivat viinejään
9. Yöpaikka häämöttää, joten köydet valmiuteen, samoin lepuuttajat ja sitten - hyppää perkele (olen
    muuten uskaltautunut hyppäämään melkein mihin vaan, jopa proomuun…)
10. Päivän saldo- 16 siltaa, 1 sulku. Aikaa meni 8 tuntia, josta odoteltiin tolpassa 3 tuntia, tyhjäkäyntiä  tunnin verran ja varsinaista eetenemistä 4 tuntia.
   Kuka sanoo, että kanavissa on tylsää?                   

Ei kommentteja: