Translate

maanantai 15. lokakuuta 2012

Telakkatietoa (GRE)



Olemme siis Grenadassa, St Davisin telakalla. Peränurkassa. Siellä, missä kaikki pienimmät purjeveneet säilytetään. Alue on aidattu ja tarkkaan vartioitu 24 tuntia. Vahteja on kaksi ja yöaikaan kävelevä taskulampun valokiila kertoo heidän tekevän hyvää työtä.

Henkilökunta ja omistajat saapuvat aamulla 8 aikaan työpaikalle. Ensin mainitut tulevat laulellen ja kävellen tai autolla poppikonetta kuunnellen. Porukkaa portista putkahtaa noin 90 ihmisen verran ja arvata saattaa, että meteliä piisaa. Kaikki toivottelevat hyvät huomenet tai heiluttavat kättä.
Paikallisten palkka ei ole järin häävi – naapurin veneen hiojapoika kertoi kuukausipalkakseen alle 500 euroa ja kesälomaa kertyy kokonaista kaksi viikkoa. Talviloma on keksimättä, sillä eihän täällä ole talveakaan. Vaan eipä tuo työntahtikaan henkeä vie – tullaan hiomakoneen ja yhden hiekkapaperin kanssa. Hiotaan hetki ja haetaan uusi paperi, johon kuluu puolisen tuntia. Päivän tavoite ei olekaan saada hiottua venettä, vaan hakea usein paperia.
Ensimmäisen viikon lämpö- ja aikashokista toivuttuamme, ryhdistäydyimme ja hioimme kevyesti veneen pohjamaalia pois. Nostimme (taas) vesilinjaa ja siinä oli kovempi työ saada vanhat maalit pois. Olimme tilanneet hyväksi koetun pohjamaalin( AWL- GRIP)  jo kesäkuussa ja myyjä sanoikin  sen olevan jo kontissa. Hyvä juttu. Saisimme sen ennen viikonloppua ja voisimme aloittaa maalauksen.


Hikistä puuhaa
Mutta… eihän se niin mennyt. Perjantaina selvisi, ettei sitä ollutkaan (tuskin oli tilattukaan) ja jouduimme ostamaan erikoisprimerin, joka sitoisi entisen pohjamaalin kiinni ja antaisi tartunnan uudelle. Ja koska jouduimme laittamaan uutta pohjamaalia monta kierrosta, tuli koko lysti maksamaan pirusti. Ja turhaa työtä monta tuntia. Serenan pohja on nyt siis myrkyllisen sininen ja toivoa sopii, että pysyy puhtaana.


Oikealla keltainen primer ja punavalkoinen suomalaismies
Myrkkyä pintaan
Maaleista sen verran, että ostohetkellä tiedusteltiin, olemmeko menossa Jenkkilään. Siellä kun tietyt ovat pohjamaalit kiellettyjä. Miten niitä sitten tarkistetaan, onkin toinen juttu!

Maalit ja venetarvikkeet ovat täällä kalliita, sillä kilpailijoita ei juuri ole. Nautikulma voisi avata myymälän, pääsisi Niklaskin välillä lämpöön.

Muutamia luksustietoja:

 Isohkoon katamaraaniin nostettiin masto pystyyn nosturilla, mastossa oli vain 14 paksua kaapelia sisällä…
Erään reippaankokoisen purjeveneen kölin syvyys on yli kolmisen metriä…
Erästä jenkkivenettä on nyt kiillotettu viikon ajan…
Erääseen suomalaisveneeseen asennetaan tuuligeneraattoria…
Eräät suomalaiset ovat tehneet  12 tuntisia työpäiviä


Melkoiset erot kölien syvyyksissä!
Tämä paatti ei ei paljon vettä tarvitse..





2 kommenttia:

Hafenmeister kirjoitti...

Pakko todeta, että homma ei jurikaan eroa härmän meiningistä.

Arja kirjoitti...

No kyllä Suomitelakalla homma toimii, höpöhöpö....