Tässä vähän enemmän ”teknistä tietoa”
REITTIVALINTA JA RISKIT: Karibialta tulee useita reittejä,
mutta se klassisin on koukkaus pohjoisimmilta saarilta Bermudan kautta. Siitä
voi valita kolme eri reittiä Azoreille, eteläisin on se vähätuulisin ja
pohjoisimmassa tuulee sitten reiluiten. Meillä tuulet ja tuuri ohjasi kuitenkin
Puerto Ricosta lähdettyä viistosti kohti Azoreita. Säästimme aikaa, maileja ja
rahaa, kun jätimme Bermudan väliin. Moottoritunteja kertyi alle 40, mikä on
vähän, sillä yleisin ongelma niillä korkeuksilla on se tuulettomuus. 4-6 vrk
motorointi ylityksellä on melko normaalia.
AJANKOHTA: Oppikirjojen mukaan paras ajankohta ylitykselle
on touko – kesäkuussa. Olimme ehkä vähän ajoissa liikenteessä, vaan saatiin
kuitenkin hyvät tuulet ja vältyttiin myrskyiltä. Perille saavuttuamme kuulimme
monen veneen olleen ongelmissa ja kolme venettä on vieläkin kateissa. Sää ja
varsinkin tuulet ovat kuulemma olleet
epätavallisia.
MERIKORTTI: Merikorttiin (Imray, North Atlantic Ocean
Passage Chart) on merkitty tuulettomien päivien määrä ja tuulensuunnat eri
kuukausille (oletus). Lisäksi kartasta löytyy virrat.
SÄÄ JA SÄÄTIEDOT: Meillä oli apuna hyvä SÄÄMIES, joka lähetti
raportteja ja neuvoja sateliittipuhelimeen. Oli iso apu, ettei tarvinnut
arvailla.
VENEEN VARUSTUS: Yritimme tilkitä joka ikisen mahdollisen
aukon kannelta, mistä vaan vesi pääsee sisälle (silti tuli muutamasta kohtaa….)
Pilssipumppuja on kaksi sähköistä ja yksi manuaalinen. Jolla sidottiin tiukasti
keulaluukun päälle. Toimi samalla ”aallonmurtajana”. Lepuuttajia kiinniteltiin
sivuille ja taakse myöskin aaltoja estämään.
Pyrimme laittamaan painoa tasaisesti koko veneen alueelle. Esim dieselkanistereita oli kannella ja takahytissä sekä istuinkaukalossa. Dieseliä oli 300 litraa – määrällä olisi hyvissä olosuhteissa pystynyt ajamaan150 tuntia. Tankkaamien vauhdissa oli muuten haastavaa ja kanistereiden hakeminen kannelta oli oma shownsa.
Purjeet käytiin läpi, samoin riki. Moottori huollettiin lähtökuntoon. Mastot tsekattiin.
Sisätiloihin järjestettiin KUNNON nukkumapaikat. Lämpöiset vaatteet etsittiin valmiiksi, samoin täkit.
EMERGENCY: Pelastuslautta. Epirb. Spot – paikannin. Satelliittipuhelin.
Kelluva vhf. Käsi-vhf ja pattereita siihen vesitiiviissä pussissa. Hätäraketit.
Kahdet eri pelastusliivit. Valjaat. Vesitiivis taskulamppu& pattereita.
RUOKA: Laadin menun neljälle viikolle ja laskin siihen
tarvittavat ainekset plus hiukan lisää. Mietin, missä järjestyksessä tarvikkeet
vanhenevat ja käytin siinä järjestyksessä.
Pyrimme tekemään säännölliset ruoka-ajat.
Kaasua varattiin reilusti.
Pyrimme tekemään säännölliset ruoka-ajat.
Kaasua varattiin reilusti.
JUOMA: Vettä varattiin reilusti ja sen kulutusta seurattiin,
että sitä olisi varmuudella jäljellä, vaikka matka jostain syystä pitenisi.
Mehuja ja olutta tietty lisäksi.
MAKUUPAIKAN TÄRKEYS: Osoittautui edellisellä ylityksellä
erittäin tärkeäksi. Siinä pitää pystyä nukkumaan, niin ettei vartaloa tarvitse
jännitellä veneen kallistellessa.
VAHDIT: Edellisellä ylityksellä vahdit mentiin mutu-
tuntumalla ja se oli raskasta. Mutta nyt otimme Teemun neuvosta vaarin ja
pidimme tarkat 4 tunnin vahdit. Oli hyvä ja selkeä systeemi. Nukuimme hyvin ja
tulimme pirteinä perille.
LOKIKIRJA: Lokikirjaan kirjattiin koordinaatit,
säähavainnot, tuulet, veneen nopeus ja lokilukemat kymmenisen kertaa
vuorokaudessa. Ja tietenkin fiiliksiä matkasta, onpahan joskus keinutuolissa
istuessa jotain luettavaa.. Merikorttiin merkittiin vuorokaudessa koordinaatit,
joista oli hyvä seurata etenemistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti