Odottavan aika on pitkä ja niin se tuntui silloinkin, kun odottelimme apua tulevaksi.
Ensimmäinen
 näköhavainto oli lentokoneesta , joka oli kumma näky, sillä moneen 
päivään ei ollut näkynyt muuta kuin aaltoja. Lentokone lensi melkoisen 
matalalla muutaman kerran veneen yli ja ensimmäinen ajatus oli 
tietenkin, että SE pelastaa meidät mutta MITEN?
Hannes 
hoiti sisältä käsin (tai antenni luukun reunasta ulos kohdistettuna) 
yhteyttä pelastusmiehistöön ja selvisi, että lentokone yrittää saada 
meistä näköhavaintoja. Mutta allokon ollessa niin korkea se ei pystynyt 
näkemään, vaikkakin Epirb lähettikin sijantiamme kokoajan.
Annoimme
 lentokoneelle ohjeita mistä suunnasta se lähestyi venettä ja milloin se
 oli  veneemme yläpuolella. Muutaman ristiinajon jälkeen se pytyi 
havainnoimaan meidät ja antamaan siten helikopterille sijaintimme. 
Helikopterissa ei ollut ylimääräistä polttoainetta tuhlattavaksi 
etsintään, sillä se joutui lähtemään vajaalla määrällä 
ajansäästämiseksi, että pystyisi pelastamaan meidät valoisan aikaan.
Saimme
 ohjeet heittää pelastuslautan mereen ja sitoa kaikille liivittömille 
lepuuttajia käsiin.Ja keula vastatuuleen! Herranjestas, sittenhän vene 
voi mennä voltin, sillä aallot olivat niin isoja.
Hentti sai  
keulan tuulta kohden ja heitettyä pelastuslautan mereen ja kuten 
tavallista se meni ylösalaisin. Kovalla työllä se kääntyi oikeinpäin ja 
Hentti sai sen sidottua takakaiteeseen kiinni ( veneilijät, miettikää 
jos teillä on lautta siellä kannella keulassa...)
Uimaportaat alas ja lautta suht lähelle venettä.Onneksi oli hyvä taavetti, josta sai tukea hypätessä.
 Tässä
 vaiheessa helikopteri pörräsi jo yläpuolella ja mukaan pystyit ottamaan
 kaiken mitä taskuun sait mahtumaan - eli käsi-vhf, vesitiivis 
taskulamppu, puukko tai muuta vastaavaa. Osalla porukasta oli lompakko 
mukana, mutta passit jäivät venepapereiden kanssa vesitiiviisen kassiin 
eikä sitä enää saatu purerttua auki saati että taskuissa olisi ollut 
tilaa.
Harvoin tulee lähdettyä veneestä sellaisella tavalla - ei 
sitä tiennyt lukitako ovet vai jättääkö avaimet luukkuun? Mitä veneelle 
tulee tapahtumaan? Löytääkö sen joku ja sen tarvitsee mennä sisälle? 
Varastaako sen joku? Miljoona kysymystä eikä yhtään vastausta.
Hannes
 hyppäsi ensimmäisenä lauttaan ja ämpäri heitettiin seuraavaksi, sillä 
siellä oli melko paljon vettä äyskäröitäväksi ylösalaisin menon 
seurauksena.
Katriina hyppäsi seuraavaksi ja minä sitten, 
viimeisenä Hentti. Hannes sai leikata melko pitkään köyttä poikki, 
ennenkuin se katkesi. Sitten oltiin omillamme.
Ykskaks 
pintapelastaja "hyppäsi" sisään. Sisääntulo oli kuin elokuvissa 
murtovarkaiden laskeuduttua vaijereilla rikospaikalle. Kaveri ei puhunut
 sanaakaan, katsoi vain kierroksen ympärilleen ja viittasi  äänettömästi
 minulle, että sinä, kädet ylös. Siinä samassa minulla oli valjaat 
kainaloiden alla ja kaveri viittasi, että mene ulos veteen ja odota.
Pelastuslautassa
 (joka muuten onneksi oli kuuden hengen, sillä meitä oli viisi plus 
vettä!!!) oli pieni tasanne ulkopuolella. Hentti sai äänettömän käskyn 
mennä ulos ja kaveri alkoi kiinnitää valjaita Hentin kainaloiden alle. 
Minä odottelin vedessä, välillä veden alla ja välillä 
yläpuolella.Onneksi on tottunut snorklaamaan ettei mennyt paniikkiin. 
Pidin kiinni lautan ulkoreunassa olevista lenkeistä oikealla kädellä. 
Yhtäkkiä pintapelastajan ote lipsahti Hentistä, mutta en vielä tänäkään 
päivänä ymmärrä, miten oli tilanteen tasalla ja sain Hentistä otteen. 
Muuten olisi mies mennyt aaltojen sekaan. Oikea käteni nyki ja repi 
aallokon mukana ja vasemmalla kädellä sain raahattua Hentin pelastajan 
ulottuville. Pian olimme molemmat valjaissa ja nosto ylös alkoi.
Hannes
 tuli seuraavalla nostolla ja Katriina pintapelastajan kanssa.Pelattiin 
aikaa, sillä pimeys oli tulossa ja polttoainetta ei ollut loputtomiin.
Helikopterissa oli valtava melu ja kommunikointi meni yleensä elekielellä. Meidän käskettiin riisua märät vaatteet pois ja tilalle saimme pyjamat sekä huopia ja "termopeitteitä". Kello oli kaiketi 9 tai 10 illalla.
Lämmityslaitteet puhalsivat lämmintä ihanasti jääkylmiin vartaloihin.
Serena
 oli pieni valopallo alhaalla meressä ja näytti niin orvolta. Koko 
tilanne oli niin epätodellinen!Eihän tällaista tapahdu kuin elokuvissa.
Helikopterissa
 kyseltiin tietenkin onko joku loukannut itsensä ja milloin on viimeksi 
syöty. Olihan aamiaisesta yli kaksitoista tuntia ja sen jälkeen oltiin 
imeskelty muutama keksi märissä vaatteissa.Mutta ei sitä nälkää ollut 
edes huomannut.
Saimme syötävää ja juotavaa. 
Henkilökunta oli tosi huolehtivaista. Koska polttoainetta oli vähän, 
jouduimme laskeutumaan Pohjois  Portugaliin tankkaamaan ja samalla 
meiltä tarkistettiin henkilöllisyys.
Sieltä jatkoimme matkaa 
Lissabonin lähelle, Montijon alueelle, missä pelastusyksikkö Esquadra 
751 on päämaja.Heidän sivustolta muuten löytyy viimeinen kuva Serenasta,
 otettu helikopterista.(www/po/esq/751/)
Kello oli kuusi aamulla ja selvisi, ettei 
meidän tarvitse täytellä mitään papereita ja koko operaatio oli 
ilmainen! Heillä oli ainut kaino toive - jos antaisimme heidän 
kokoelmaan meidän pelastusliivit. Annoimme ne enemmän kuin mielellään. 
Halasimme pitkään ja hartaasti kiitellen heitä hyvästä työstä.
Pelastusmiehistö
 soitti Suomen Suurlähetystöön kuuden aikaan ja ensimmäiseksi meiltä 
kysyttiin onko meillä rahaa (on ja luottokortti) ja suositeltiin 
ottamaan hotelli. Ja sitten palaamaan virka-aikaan uudestaan.
Pelastusmiehistö
 soitti meille hotellin ja järjesti meille kyydin sinne.Hannes lähti 
Katriinan seuraksi sairaalaan, sillä Katriinan polvi oli kipeä. Onneksi 
se ei ollut vakavaa.
Kello 7 saavuimme hotelliin 
sairaalapyjamat päällä ja kaksi jätesäkillistä suolaisia sekä märkiä 
vaatteita mukana. Vastaanottovirkailija ei katsellut meitä suopein 
silmin, vaikka armeijan autokuski selosti hänelle tapahtuneen. Saimme 
maksaa varmuuden vuoksi etukäteen (!)ja huoneesta olisi poistuttava 
viimeistään kello 12 eli 5 tnnin kuluttua. Olipas kaverilla joustoa... 
Aamiaselle lampsittiin pyjamat päällä ja arvata saattaa, että 
bisnessihmiset pitivät meitä kummajaisina.
Torkuimme 
muutaman tunnin ja kello12 aikaansoitimme Suurlähetystöön. Saimme ohjeet
 mennä Lissabonin keskustan poliisilaitokselle hakemaan paperit passeja 
varten. Passien hinnaksi ilmoitettiin 160 e. Kyselimme, josko saisimme soittaa omaisille sieltä tai lähettää 
sähköpostia. Suositeliin hoitamaan ne jostain muualta.
Pyjamajengi lähti  sitten taksilla keskustaan.
Poliisilaitoksella
 saimme vain kuulla, etteivät he sellaista paperia kirjoita, missä passi 
on hävinnyt, sillä nehän ovat veneessä ja vene lähettää kokoajan 
koordinaatteja! Eli ne ovat tallessa. Virkailija ei muutenkaan ollut 
aluksi yhteistyöhaluinen, mutta onneksi esimies sattui sivusta kuulemaan
 tarinamme ja ilmoitti, että meitä on autettava.
Saimme soittaa sieltä mm. vakuutusyhtiölle.
Loppujen lopuksi soitto Suurlähetystöön
 selvitti tilannetta, että oikeastaan emme tarvitsekkaan sellaista 
paperia... voi p---ele, että piti tulla taksilla ja pyjamissa turhaan 
keskustaan. Nyt piti taas ottaa taksi Suurlähetystöön, sillä käveleminen
 paperitohveleissa oli melkoisen hankalaa.
Kello oli jo kolme ja taas on menty pelkällä aamupalalla.
Omistan
 seuraavan kirjoituksen Lissabonissa vietetylle ajalle, mutta nyt pieni 
tauko...tuskin sinäkään loputtomiin jaksat lukea..
Hyvinkää hiljenee... 
 
3 kommenttia:
♥
Kiitokset ja paljon onnen kyyneleitä! Oli todella tunteisiin vetoavaa lukea pelastuskertomustanne, toivottavasti saamme kuulla jatkosta vielä lisää...
Suurkiitos kun kerrotte meille pelastautumisestanne. Hurja kertomus! Jatkoa odotellen...
Lähetä kommentti