Työntäyteinen aika takana,eikä loppukevätkään taida luvata riippukeinussa makailua, sillä tekemistä riittää vielä vaikka millä mitalla.
Veneemme oli tammi-helmikuussa sisällä hallissa ja tottakai sattui se pahin pakkasjakso juuri samaan aikaan, joten maalaus-ja lakkauslämpötilan ylläpitäminen oli aika työlästä, mutta saimme tehtyä osan korjaustöistä ja tietenkin suunniteltua paljon tulevia.
Työjako menee suunnilleen samaa rataa kuin omakotitalomme vuosia jatkunut remontointi : minulla on vastuualueena hionta, maalaus, lakkaus ja kaappien, hyllyjen ym tilojen suunnittelu. Hentin (mieheni siis) vastuualueelle kuuluu sirkkelöinti, ruuuvaukset, poraamiset,läpiviennit ja tekniset osat.
Suurin ero lienee työskentely alassa ja tilassa.Täällä kun kaikki on kaarevaa tai pyöreää, sen sijaan kun vanhassa talossa on kaikki kaltevaa ja vinoa. Ja työskennellessä olo on kuin nukkekodissa ; aina on joku seinä tai ovi tiellä tai aukko mistä pitäisi maalata kaapiston sisäpuoli, tuntuu sopivalta ehkä kissasta.
Mutta kun saat kaiken valmiiksi ,vaivannäkö palkitaan, valmiiksi saatu kohde on kuin uusi, joten kärsivällisyyttä vaan , siitä se lähtee.
Käsittelyyn joutui ihan aluksi wc.Siellä istuin ja septitankki on ollut joka kesän hermostuksen kohde: toimii , ei toimi, toimii....ja niinpä otimme kaikki irti ja uudet tilalle. Septitankin korkeus tuli nyt vesirajan yläpuolelle ja paikka löytyi allastason alaosasta. Kun sinne saa punnerrettua Lindströmiltä mittatilaustyönä tehdyn 60 litran tankin, ongemaksi jääkin vain kiinnitys ; ruuvaaminen veneen ulkosivuun tietää tulvaa tulevina vuosina.
Ei-vene ihmisille linee mainittava, ettei kukaan halua tehdä yhtään ylimääraistä reikää, sillä se tietää varmuudella vuotoa ennemmin tai myöhemmin.Niinpä kaikki on laminoitava kiinni runkoon lasikuidulla ,joka liimautuu polyesterin ja kovettimen sekoituksella. Aromit ovat melkoiset, eikä lasikuitumaalikaan kakkoseksi jää.
Wc:n seinän pinnoittaminen lasikuitutapetilla ja maalaaminen kosteutta ja hometta sietävällä Luja-maalilla tuntui lasten leikiltä sen jälkeen, sillä maalihan on lähes hajuton.
Lisäsimme hyllyjä ja kaapistoja ja hana täytyy vielä löytää.
Varmuuden vuoksi kaikki veden tulo- ja menoputket irrotettiin (onneksi) ja vaihdetaan uusiksi, niitä on hankala vaihtaa snorklaamalla.
Vene hiotaan ja maalataan maaliskuun lopussa ja niinpä minulle lankesi teippauksien irrottaminen....
Kuumailmapuhaltimella A-tikkailla tasapainoillen ja teippiä repien tuntui sitä olevan viisinkertainen määrä todellisen 25 metrin sijaan ja harmikseni teippi irtosi, mutta liima jäi.! Eräs asiakas suosittele bensalla liuottamista. Taidan kokeilla , kun vene on ulkona ja tuuletus toimii.
Sunnuntaina on vuorosssa venemessut, tällä kertaa Ruotsissa. Ostoslista on aika pitkä ja toivottavasti pienenee matkan jälkeen.
Tänään otin sähköpostitse yhteyttä Lauriin ja Anskuun Austraaliasta, toiveena saada välillemme kirjeenvaihtoa matkapurjehduksesta, hehän lähtivät n. 3 vuotta sitten Suomesta purjeveneellä kohti Austraaliaa.
Ovat varmasti monta kokemusta rikkaampia ja ajattelin päästä osingoille
1 kommentti:
Onneksi Olkoon isosta päätöksestä. Älkää epäröikö, maailma ottaa teidät avosylin vastaan!
Voisitteko laittaa yhden sivun veneestä, mikä malli, mikä vuosi ja vähän sen varusteista ym. Sellaista teknistä tietoa olisi mielenkiintoista lukea näin ennen matkan alkua...
Lähetä kommentti