Hentti haaveili hauikseen otettavasta isosta tatuoinnista –
dynamiittipötkön kuvasta. Ja minä taas käyttäisin dynamiittia veneen alla.
Asia on nimittäin niin, että meidän maanantai- Ivecomme on
taas järjestänyt ongelmia… Starttimoottori tai solenoidi tai kenties molemmat
yhdessä ovat keksineet venäläisen ruletin. Kone käynnistyy, kunhan on
naksahtanut ensin 1-5 kertaa.
Rulettia on katseltu monenlaisin silmin ja lopullinen tuomio
on kova – uusi starttimoottori tai ainakin solenoidi. Mikäs siinä. On vain
pieni ongelma. Päästäkseen käsiksi starttimoottoriin on koko moottori
nostettava ylös ja tietenkin se vaati veneen ylösnoston. Tässä vaiheessa
toivon, että olisin lukenut konetekniikkaa Espoossa ainakin yhden vuoden, sillä
olisin puuttunut asennusvaiheessa startin sijaintiin ja määrännyt moottorin
asennuskieltoon. No oppia ikä kaikki, seuraavan kerran tietää senkin asian
ilman Espoota.
Ylösnosto ja irrotus
eivät ole vielä se suurin ongelma. Niitä varaosia kun täällä Karibialla ei ole
hyllyssä noin vain. Ja meillähän on hyviä kokemuksia siitä, miten nopeasti
tänne saapuu Euroopasta tilatut tavarat…
Onneksi joulun aikaan saamme Suomesta sukua kylään ja saamme
sitä kautta nopeimmin uudet osat. Tapimer Suomesta on tukenut sähköpostitse
ongelmanratkaisua ja heiltä löytyy hyllystä tavaraa.
E-mailia on lähetetty suuntaan ja toiseen asian tiimoilta ja
eilen oli kai kaikista surkein esitys netissä käynnistä. Sää täällä on ollut
viikon ajan tuulinen ja erittäin sateinen. Sen vuoksi pakkasimme tietokoneet
moninkertaisiin vesitiiviisiin kasseihin. Lisäksi kuivaa vaatetta kapsäkkiin.
Ja niinhän se jollamatkan aikana alkoi sataa vettä vaakatasossa, pystytasossa,
kovaa ja täysillä. Perille päästyämme olimme kuin uitetut koirat ja
satamatoimiston lattialla jäi muistoksi iso lätäkkö, kun saimme ostettua
nettiaikaa. Tuli tilattua ensimmäisen kerran täällä Karibialla kuumat rommit,
sen verran paleli koko esityksen jälkeen.
Veneellä odotti session jälkeen bonus – vettä oli satanut
sellaisella voimalla, että tuuletusräppänöiden kautta oli valunut vettä
hyllylle ja kaikki markiisikorit kelluivat vedessä.
Sitä dynamiittia tarvittaisiin nyt siis muuhunkin kuin hauikseen…
Vaan tuli seuraava päivä ja aurinko – aurinko pienensi taas
kerran ongelmien suuruutta.
Eikös ne ongelmat ole tehty voitettavaksi?
Kevyttä päiväsadetta tulee noin 10 kertaa päivässä
7 kommenttia:
Hej på er
Björn bad meddela att förr i tiden, då fafa va ung, bruka man med hammare slå till startmotorn för att få smuts att lossa. Kommer du inte åt direkt med hammaren, ta ett järnrör, tryck den mot startmotorn o slå till röret.
Kostar inget o motorn är ju ren sönder, så en buckla till stör väl inte, särskilt om det fixar motorn.
God Jul till er från ett snöigt Pargas ö. Carola o Björn
Har läst era förehavanden hekla vägen, roliga och mindre roliga. Är nu övertygad om att mitt startdatun håller 02022020. Får väl se om det blir med ett badkar eller en segelbåt. Fint bloggat.
Hej där i Vita Norden!!!!
Vi har testa lite likadant och med svordum, men hjälper inte... Och den där startmotor är nästan under hela Iveco..... Vilket plats.
Ni ska har en Vackert Jul!
Och Ronny, Bra plan. Köper båt härifåon, slipper du mycket billigare....
Arja och Hentti
Olette jo varmaan tarkistaneet asian, mutta höpötän nyt kuitenkin... Joskus tällaiset ongelmat johtuvat siitä, että kaapeleiden liitokset hapettuvat tai löystyvät. Silloin volttimittari voi näyttää täyttä jännitettä kun mittailee, mutta virtaa ei kuitenkaan pääse kulkemaan tarpeeksi. Parin kokeilun jälkeen liitos ikäänkin hitsautuu kiinni sen verran, että moottori voi käynnistyä. Useimmiten on kyse miinuspuolen kaapeliliitoksista. On myös mahdollista, etä starttiakku on tullut tiensä päähän. Se näkyy sillä, että starttiakun jännite laskee aivan liian paljon (sinne 10 volttiin tai alle) kun yrittää startata. Yst. terv.
Björn
Kiitosta paljon, ihanaa kun kaikki auttaa! Se tuntuu mukavalta.
Akku on kuin dynamiittia ja kaikki kontaktit on tsekattu. Tiistaina 25.12 tulee omanperheen insinöörit Espoosta ja lukitsemme heidät muumilaaksoon ja asiaa ei ole pois ennekuin vika on korjattu....kaikki viisaat vaan ovat tähän mennessä sanoneet that THERE IS A PROPLEM,BIG PLOBLEM....
Terkkuja insinööreille. Auttaisin, jos osaisin. Oma startti on pukeilla odottassa kesää - ei siis siitäkään apua. //Dave
No meillä kaksi insinööriä on antanut viimeisen siunauksen - ylösnousun aika Ivecolla!!!!
Lähetä kommentti