Olemme siis Grenadassa, St Davisin telakalla. Peränurkassa.
Siellä, missä kaikki pienimmät purjeveneet säilytetään. Alue on aidattu ja
tarkkaan vartioitu 24 tuntia. Vahteja on kaksi ja yöaikaan kävelevä taskulampun
valokiila kertoo heidän tekevän hyvää työtä.
Henkilökunta ja omistajat saapuvat aamulla 8 aikaan
työpaikalle. Ensin mainitut tulevat laulellen ja kävellen tai autolla
poppikonetta kuunnellen. Porukkaa portista putkahtaa noin 90 ihmisen verran ja
arvata saattaa, että meteliä piisaa. Kaikki toivottelevat hyvät huomenet tai
heiluttavat kättä.
Paikallisten palkka ei ole järin häävi – naapurin veneen
hiojapoika kertoi kuukausipalkakseen alle 500 euroa ja kesälomaa kertyy
kokonaista kaksi viikkoa. Talviloma on keksimättä, sillä eihän täällä ole
talveakaan. Vaan eipä tuo työntahtikaan henkeä vie – tullaan hiomakoneen ja
yhden hiekkapaperin kanssa. Hiotaan hetki ja haetaan uusi paperi, johon kuluu
puolisen tuntia. Päivän tavoite ei olekaan saada hiottua venettä, vaan hakea
usein paperia.
Ensimmäisen viikon lämpö- ja aikashokista toivuttuamme,
ryhdistäydyimme ja hioimme kevyesti veneen pohjamaalia pois. Nostimme (taas)
vesilinjaa ja siinä oli kovempi työ saada vanhat maalit pois. Olimme tilanneet
hyväksi koetun pohjamaalin( AWL- GRIP)
jo kesäkuussa ja myyjä sanoikin sen olevan jo kontissa. Hyvä juttu. Saisimme
sen ennen viikonloppua ja voisimme aloittaa maalauksen.
Hikistä puuhaa |
Mutta… eihän se niin mennyt. Perjantaina selvisi, ettei sitä
ollutkaan (tuskin oli tilattukaan) ja jouduimme ostamaan erikoisprimerin, joka
sitoisi entisen pohjamaalin kiinni ja antaisi tartunnan uudelle. Ja koska
jouduimme laittamaan uutta pohjamaalia monta kierrosta, tuli koko lysti
maksamaan pirusti. Ja turhaa työtä monta tuntia. Serenan pohja on nyt siis
myrkyllisen sininen ja toivoa sopii, että pysyy puhtaana.
Oikealla keltainen primer ja punavalkoinen suomalaismies |
Myrkkyä pintaan |
Maaleista sen verran, että ostohetkellä tiedusteltiin,
olemmeko menossa Jenkkilään. Siellä kun tietyt ovat pohjamaalit kiellettyjä. Miten
niitä sitten tarkistetaan, onkin toinen juttu!
Maalit ja venetarvikkeet ovat täällä kalliita, sillä kilpailijoita ei juuri ole. Nautikulma voisi avata myymälän, pääsisi Niklaskin välillä lämpöön.
Maalit ja venetarvikkeet ovat täällä kalliita, sillä kilpailijoita ei juuri ole. Nautikulma voisi avata myymälän, pääsisi Niklaskin välillä lämpöön.
Muutamia luksustietoja:
Isohkoon katamaraaniin nostettiin masto pystyyn nosturilla, mastossa oli vain 14 paksua kaapelia sisällä…
Erään reippaankokoisen purjeveneen kölin syvyys on yli kolmisen metriä…
Erästä jenkkivenettä on nyt kiillotettu viikon ajan…
Erääseen suomalaisveneeseen asennetaan tuuligeneraattoria…
Eräät suomalaiset ovat tehneet 12 tuntisia työpäiviä
Isohkoon katamaraaniin nostettiin masto pystyyn nosturilla, mastossa oli vain 14 paksua kaapelia sisällä…
Erään reippaankokoisen purjeveneen kölin syvyys on yli kolmisen metriä…
Erästä jenkkivenettä on nyt kiillotettu viikon ajan…
Erääseen suomalaisveneeseen asennetaan tuuligeneraattoria…
Eräät suomalaiset ovat tehneet 12 tuntisia työpäiviä
Melkoiset erot kölien syvyyksissä! |
Tämä paatti ei ei paljon vettä tarvitse.. |
2 kommenttia:
Pakko todeta, että homma ei jurikaan eroa härmän meiningistä.
No kyllä Suomitelakalla homma toimii, höpöhöpö....
Lähetä kommentti