Translate

sunnuntai 2. helmikuuta 2014

Kuinka matkata vesiteitse Pohjois - Espanjasta Karibialle tekemättä yhtään mitään?



Hyppäät vain purjeveneeseen (esimerkiksi Serenaan) kesäkuussa ja odottelet kattoon syljeksien pentreyssä. Seitsemän kuukauden kuluttua saavut sitten Grenadaan.
Mukaan vain kuivamuonaa  koko matkanajaksi ja voilà – voiko matkaaminen enää olla helpompaa?

Nyt nimittäin on käynyt niin, että tuo rakas purjeveneemme saapui Grenadaan tällä viikolla.

Saimme kummallisia sähköposteja, joita ensin luulimme roskaposteiksi. Kuitenkin kaikissa oli yhteisenä tekijänä Serena ja Grenada. Kirjeet olivat varsin sekavia, mutta niin moni kaiketi yritti ilmoittaa meille kummallisesta tapahtumasta.

Olemme yrittäneet selvittää tapahtunutta ja se on ilmeisimmin mennyt jotenkin näin:
Rahtialus on hinannut Serenan Itä – Grenadaan ja sieltä rannikkovartiosto on siirtänyt sen länsipuolelle, missä on suojaisempaa. Sikäli kun olemme ymmärtäneet, niin se olisi nyt ankkuroitu Prickleybayn läheisyyteen, rannikkovartioston alueelle.

Tapahtunut on tietenkin pistänyt elämämme taas päälaelleen – vaihteeksi.

Vaihtoehtoja on tasan kaksi:
1.      Tuoda vene Suomeen
2.      Tyhjentää irtaimisto ja myydä vene

Vaihtoehto 1 tarkoittaa, että moottori olisi saatava kuntoon, jotta veneen voisi siirtää sinne, mistä sen voisi lastata rahtialukseen, joka toisi sen esimerkiksi Välimerelle. Sieltä kanavia pitkin ylös ja maston osto ja nosto lopuksi. Kallista puuhaa kaikki edellä mainitut, plus Suomeen jäisi tuhansien työtuntien korjaukset sekä lisäksi melkoinen budjetti korjauksiin.

Vaihtoehto 2 tarkoittaa, että tyhjentäisimme kaiken kalliin/tärkeän irtaimen niihin kahteen matkalaukkuun, jotka lentokoneeseen veisimme, lisäkustannuksin lähetettäisiin loput Suomeen. Veneen myynnistä tuskin montaa lanttia saisi.

Sekä vaihtoehto 1 että 2 aiheuttavat harmaita hiuksia molemmille (mihin niitä Hentin päässä vielä mahtuu?)
Valokuvia emme ole saaneet ja siksipä emme tiedä vielä mitä veneestä ja irtaimistosta on jäljellä.
Varmaa on, että joudumme lentämään Grenadaan. Yleensä lämpöön lähteminen näin talvella ei ole kenellekään vastenmielistä, mutta tällä kertaa täytyy sanoa, että ”tulipa tämä yllättäen”
Matka ei varmaankaan muistuta lomamatkaa ja tuskin ennättää edes uida, sen verran paljon veneen kanssa on tekemistä, valitsipa minkä tahansa vaihtoehdon.

Kysymyksiä on tuhansia eikä taaskaan löydy opaskirjaa, missä olisi vastauksia

Kuinka kauan meidän tulisi varautua olla Grenadassa?
Paljonko luottokorttiin olisi laitettava limiittiä, jos jotain korjataan?
Tarvitaanko veneensiivous/raivaushommiin hyvät hengityssuojaimet, kun lämpöisessä jääkaapissa
ruoat ovat muhineet 7 kuukautta?
Jos venettä siirretään kuljetusta varten toiselle saarelle, mitä moottorinkunnostukseen tarvitaan mukaan Suomesta?
Mihin kaikki homehtuneet tavarat, kuten vaatteet, kengät etc saa vietyä?
Onko meillä jollaa+moottoria, jotta pääsemme veneelle, vai uidaanko sinne matkalaukkujen kanssa?
Mitä akuista on jäljellä suolaveden jälkeen?

Monella voi olla vaikea kuvitella, mitä kaikkea pitkänmatkan veneessä on mukana, mutta kaikki te, joilla on kesämökki, voitte luoda hyvän mielikuvitusharjoituksen:

Otat syksyllä kaksi matkalaukkua ja yrität tyhjentää siihen koko mökin irtaimen, lukuun ottamatta huonekaluja.
Se kertoo vähän mitä vaihtoehto 2 voisi pahimmillaan olla…

Näihin sekaviin tunnelmiin päätän täältä Hyvinkäältä, missä on muuten tosi paljon lunta….




2 kommenttia:

Maina kirjoitti...

No, jopas on taas pulmaa kerrakseen. Siinä sitä on miettimistä mitä tehdä? Yön yli nukkuminen ja sitten vain toimeen. Tulkaa kuitenkin kesäksi kotiin. S/Y Abiwilla on tarjolla makkaraa ja keppanaa....

Hentti kirjoitti...

Wau, se kuulostaa Mukavan helpolta tarjoukselta tässä kysymyksien seassa.