Aina ennen siirtymistä seuraavaan paikkaan on tehtävä 2
tunnin kestävä operaatio:
Ø
Irrota perämoottori jollasta ja toivo ettei
tuule liikaa. 25 kg nostaminen ylös veneeseen keikkuvasta jollasta ei ole naisten
puuhaa.
Ø
Tyhjennä jolla airoista, äyskäristä,
bensakanisterista ja ankkurista. Nosta jolla ( 27 kg) kannelle, huolella
suljetun keulaluukun päälle. Sido se neljään eri suuntaan kiinni.
Ø
Sido uimataso kiinni
Ø
Pakkaa sisällä kaikki helposti lentävät tavarat
pois
Ø
Pakkaa tietokoneet ja muu elektroniikka
paikkaan, jonne ei varmuudella pääse vettä
Ø
Syö, tiskaa ja varmista, että jääkaapissa on
yhdet ruoka-annokset valmiina huonon kelin varalta.
Ø
Rullaa matot pois kastumasta
Ø
Pakkaa keulapatjat kasaan, kovalla kelillä vettä
voi tunkea keulaluukusta sisään
Ø
Sulje kaikki läpiviennit, joista voi tulla
merivettä veneen kallistaessa
Ø
Kiinnitä plotteri paikalleen
Ø
Kaiva
kiikarit, lokikirja, Gruising Guide- kirja ja pelastusliivit esille.
Ø
Vaihda kohteliaisuuslippu valmiiksi
Ø
Toivo, että ankkuri irtoaa pohjasta
Ø
Avot, olet valmis 10- 14 tunnin matkaan
Ihannepurjehdus - kolme kymmenestä
Pystyt syömään ja kävelemään sisätiloissa vaivatta. Sisätilat ja istuinkaukalo pysyvät kuivina. Vain kansi on suolainen matkan jälkeen. Rullaat matot ja patjat paikalleen, irtotavarat takaisin. Toinen voi sillä aikaa tarkistaa ankkurin snorklaamalla.
Nauti jäljellä olevasta illasta. Voit nukkua rauhassa, jos ankkurointi pitää eikä vene ”rullaa”.
Se suolaisempi purjehdus - seitsemän kymmenestä
Joskus sitä valuu sisätiloihin luukusta huolimatta. Katon yli roiskuu vettä. Pressun reunoista valuu vettä selkääsi pitkin. Vaatteesi ja hiuksesi ovat loppumatkasta suolasta kankeat. Wc:hen meneminen vaatii akrobatiaa ja huuhtelu on mahdoton veneen kallistaessa liikaa.
Siivoamiseen menee useampi tunti ja makeaa vettä kuluu. Koska syöminenkin on ollut niin ja näin matkan ajan, ei nälkä helpota oloa. Pimeys painaa päälle. Väsyttää ja suututtaa.
Olet valmis hyppäämään mereen tai ainakin myymään veneen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti