Translate

torstai 31. toukokuuta 2012

Samat rutiinit, mutta kaksi erilaista lopputulosta



Aina ennen siirtymistä seuraavaan paikkaan on tehtävä 2 tunnin kestävä operaatio:
Ø  Irrota perämoottori jollasta ja toivo ettei tuule liikaa. 25 kg nostaminen ylös veneeseen keikkuvasta jollasta ei ole naisten puuhaa.

Ø  Vaikka moottori on telineessä kiinni, varmistus köydellä estää sen mereen molskahtamisen.




Ø  Tyhjennä jolla airoista, äyskäristä, bensakanisterista ja ankkurista. Nosta jolla ( 27 kg) kannelle, huolella suljetun keulaluukun päälle. Sido se neljään eri suuntaan kiinni.

Ø  Sido uimataso kiinni
Ø  Pakkaa sisällä kaikki helposti lentävät tavarat pois
Ø  Pakkaa tietokoneet ja muu elektroniikka paikkaan, jonne ei varmuudella pääse vettä
Ø  Syö, tiskaa ja varmista, että jääkaapissa on yhdet ruoka-annokset valmiina huonon kelin varalta.
Ø  Rullaa matot pois kastumasta
Ø  Pakkaa keulapatjat kasaan, kovalla kelillä vettä voi tunkea keulaluukusta sisään
Ø  Sulje kaikki läpiviennit, joista voi tulla merivettä veneen kallistaessa
Ø  Kiinnitä plotteri paikalleen
Ø   Kaiva kiikarit, lokikirja, Gruising Guide- kirja ja pelastusliivit esille.
Ø  Vaihda kohteliaisuuslippu valmiiksi
Ø  Toivo, että ankkuri irtoaa pohjasta
Ø  Avot, olet valmis 10- 14 tunnin matkaan

Ihannepurjehdus -  kolme kymmenestä


Tuuli sopivasta kulmasta, aallokko 1-2 metristä, myötävirta. Isopurje ja pikkujenni vie venettä nätisti eteenpäin 4-7 solmun nopeudella. Vene kallistuu hieman ja kannelle tulee vettä vain litroittain.

 Pystyt syömään ja kävelemään sisätiloissa vaivatta. Sisätilat ja istuinkaukalo pysyvät kuivina. Vain kansi on suolainen matkan jälkeen. Rullaat matot ja patjat paikalleen, irtotavarat takaisin. Toinen voi sillä aikaa tarkistaa ankkurin snorklaamalla.

 Nauti jäljellä olevasta illasta. Voit nukkua rauhassa, jos ankkurointi pitää eikä vene ”rullaa”.

Se suolaisempi purjehdus - seitsemän kymmenestä


Vasta tuuli, vasta- tai sivuvirta, ristiaallokko, aallon 2- 4 metriä. Vene parka kallistaa yrittäessään päästä tuuleen. Ei aina jaksa ja Iveco tulee apuun. Keulasta ja sivusta tulvii satoja tai tuhansia litroja vettä kannelle. Jostain löytyy AINA pienen pieni kolo, josta sitä valuu sisälle, esim kiskon alta. Kallistaessaan vene hörppää vettä istuinkaukaloon.

 Joskus sitä valuu sisätiloihin luukusta huolimatta. Katon yli roiskuu vettä. Pressun reunoista valuu vettä selkääsi pitkin. Vaatteesi ja hiuksesi ovat loppumatkasta suolasta kankeat. Wc:hen meneminen vaatii akrobatiaa ja huuhtelu on mahdoton veneen kallistaessa liikaa.

 Siivoamiseen menee useampi tunti ja makeaa vettä kuluu. Koska syöminenkin on ollut niin ja näin matkan ajan, ei nälkä helpota oloa. Pimeys painaa päälle. Väsyttää ja suututtaa.
 Olet valmis hyppäämään mereen tai ainakin myymään veneen.

Ei kommentteja: