Translate

keskiviikko 16. tammikuuta 2013

Paraisten myrskylinnut kirjoittavat:

Stormen har lagt sig efter att Pohjavirtalaiset och Piikkioksaset har lämnat ön den 9/1. Det är kolugnt i viken i Portsmouth och solen skiner      ( meddelade Hentti den 10/1)...typiskt!

När vi började planera vår resa för ca. ett år sedan, kom vi till att då vi nu en gång reser så här långt, så vill vi uppleva två olika öar på samma gång, Barbados och Dominica. Och verkligen olika var de.
På ditresan övernattade vi i Gatwick – där började vår första upplevelse. Vi skulle ta en sängfösare i baren och stod vid disken och funderade på vad vi vill dricka. Svante konstaterade att de också hade kranöl, varpå han plötsligt fick ett glas ihällt med Kroneborg och Anki sa att hon skulle också ta och beställa något – och fick plötsligt en Stella öl framför sig. Rappe och Nilla var förundrade hur det gick så snabbt, bartendern hörde bara kran ( kron) och stella, och trodde således att vi beställde – så lätt har vi med vår engelska kunskap.

Vi kom till Barbados den 31.12 och firade alltså nyåret där...med middag och..tja, 21.30 var vi alla helt slut efter vår resa så det blev godnatt för oss. Egentligen var ju klockan hemma 03.30 så visst vakade vi ju länge, egentligen, men utan raketer i år.

Efter 3 dagar tog vi LIAT-flyget till Dominica och åkte samma krokiga väg från flyget som alla andra. Vad som förundrade oss på vägen var varningsskyltarna för krokig väg. Vägen hade ju redan från börjat varit krokig, kunde den bli värre?—Jovisst kunde den det!

På Dominica fick vi faktiskt uppleva det lokala, ( människorna, musiken, maten och kulturen) det genuina,  och den vackra gröna ön. Och naturligtvis regnet och stormen som vi hade förväntats ta med oss! Men visst sken solen också, så att snorklingsdagen gjorde ryggarna lite röda på oss.
Vi har mycket att lära oss av befolkningen där, att ta det lugnt, Don`t worry, be happy. Där har garanterat ingen magsår eller burnout! Alla är glada och bryr sig om varandra. Helt främmande människor säger till dig på gatan ” How are you today, have a nice day.” Skulle någon här fråga den du möter, skulle du antagligen anses vara helt korkad.
Folket där är också mycket stolta över sitt land, frågar du t.ex taxikusken något, får du till svar ett helt föredrag om allt från landets historia, bananträdens växtsätt och att Dominica är världens vänligaste land, t.o.m djuren är snälla – inga giftiga djur eller rovdjur finns där. Blir man sjuk är det bara att plocka lite blad och gräs ( ??) och äta eller dricka det så blir man frisk direkt, praktist.

Då vi paddlade genom Indian river berättade guiden Martin också om Dominicas historia, självständigt i 47 år, om vad flaggans färger symboliserar, om djur och växter, dessutom sjöng han stolt för oss nationalsången.

På marknaden i Roseau fick vi se och känna dofter av alla slags kryddor, frukter och grönsaker som vi aldrig sett förut. Där fanns också påsar med ”pulver” för olika krämpor, allt från sömlöshet, dålig aptit till potensbesvär...kanske det här var sånt taxikusken menade...men vi vågade inte köpa, kunde ha varit svårt att förklara för tullen...och aptiten e de ju inget fel på i alla fall.

Efter att ha gått på de varma gatorna, och traskat genom regnskogen, var det skönt att simma i vattenfallet, Emerald Pool. Visserligen hade vi blivit varnade att det är kallt att simma där, vadå kallt, det var ju varmare än vattnet här hemma på sommaren. Fin upplevelse, och som Arja sa, det är kanske bara once in your life man gör det.

På BBQ-kvällen blev det enligt Rappe ”en jävla fart på brudarna”- varför int, bra lokal musik, mycket rom punch och några lokala danskavaljerer. Inte för att ”gobbarna” satt så stilla heller, nog gunga alla till reggea och soca- soca tonerna riktigt flitigt så att svetten rann.

Så till den stora dagen varför vi alla samlats på Dominica, Arjas bechparty! Började med skumppa på hotellet och fortsatte på stranden där vi framförde ” Arjas sång” ( med välinövad ”koreografi”) . Vi fick god lokal mat och dansade i sanden till tonern från ett lokalt band – kan det bättre bli? Knappast! Super! Tack!

Tyvärr tar allt det roliga slut och vi flög tillbaka via Barbados till kalla Finland.

Vi har i alla fall många fina minnen och upplevelser från den här resan med oss hem, och det har vi Arja och Hentti att tacka för. Utan det ni planerat och ordnat för oss hade vi inte fått uppleva allt det vi gjorde. Tusen tack!

Anki & Svante ” Pohjavirtalaiset” ( Nordström) och ” Borre”-Rappe & Nilla” Piikkioksaset”(Törnqvist)

ARJAS SÅNG (och lite Henttis)

Mel:Hej tomtegubbar
Hej Arja, Hentti täältä tullaan
För vi kom till kalaset
Nu blir det stormar och besvär, för  pohjavirtalaiset e nu här
För nu börjar kalaset

Mel:Pepparkaksgubbarna
Vi komma vi komma från Pargas lilla stad
Och med oss så har vi i vårat glada lag
Rappe ja Nilla, Piikkioksaset
Nyt  vietetään ne synttärit ne Arjan  iloiset

Mel:Josefin
Nu har ni redan seglat uppå den böljan blå, böljan blå, blå, blå böljan, böljan, böljan blå
En motor har ni också som heter Iveco, iveco, co, co ive, ive iveco

Enda felet med den, den vill int alltid gå alltid gå, gå gå gå, alltid alltid alltid, gå
Ainoa kun puuttuu on inssitutkintoo, tutkintoo too too, för att moottori ska gå

Mel: ” Tiernapojat”
Ja me toivotam, ja me toivotam
Hyvää uutta vuotta ja moottoria ( varaosia)

Mel: Saimaan valssi
Prinsessa Arjahha ( huh hej )
Laivanne lastattuna (oh hei)
Saksilla, kitaralla, purjeilla oi, oi, oi

Nostatte venettä upp och ner
Maalaatte pohjanne  mer och mer
Kotona kävitte kesällä skoj, skoj, ja skoj

Jatkatte vielä matkanne.
Minnehän keula teidät vie
När styr ni hemåt igen min vän säg, säg ja säg.

Mel: Umtsi bum ( Kalborek)
Umtsi bum, umtsibum-bum, Umtsi bum, umtsibum-bum
Kun moottori ei käynnisty, niin missä voisi olla syy
Jag borde hitta felet snart vi måste slippa fram med fart
Voiks se olla sollenoidi voiks se olla kaapeli
Muuminlaaksossa mä ryömin, missä vika,  saakeli
Umtsi bum, umtsibum-bum, Umtsi bum, umtsibum-bum

Ni jollens motor målat har, så inga tjuvar den nu tar
Hentti kuskar hit och dit medan Arja pyyhkii bort allt skit
Vem vill snorkla vem vill sola, vem vill dricka mera rom
Kiitos Arja, kiitos Hentti för allt ni gjort för oss som kom.

Mel: We wish you a happy Christmas
We wish you a happy birthday, we wish you a happy birtday , we wish you a happy birthday dear Arja my friend We wish you a happy birthday, we wish you a happy birtday , we wish you a happy birthday dear Arja my friend

Mel:Felize Navidad
We  wanna wish you a happy journey ,  we wanna wish you a happy journey ,
we wanna wish you a happy journey tills ni kommer hem