Aamulla taas aikaisin lähtöviivalle Hollantilaisen ja luotsiveneen kanssa ja läpi Brunsbuttelin sulun. Edessämme olisi ensikosketus vuorovesiin ja virtaan. Virta tuntuikin veneessämme, sillä nyt olisi pyöräilijöillä polkemista, että pysyisivät meidän vauhdissa. Saimme 8,5 solmun nopeuden (n.15 km tunnissa) ja olimme pikavauhdilla perillä. Cuxhaven tarjosi 3 satamaa ja ajattelimme ottaa viimeisimmän, toisin sanoen sisäänmeno näytti helpoimmalta näin aloittelijoille. Mutta hyvinhän se meni, vaikka virta veikin melko lujaa ja täytyi ajatella ohjausta uusin silmin. Laiturit ovat täällä rakennettu vähän eri tavalla kuin Kallavedellä, sillä vedenpinnan vaihtelu on 3,5 metrin luokkaa. Ponttonilaiturit nousevat ja laskevat veden mukana ja ainoat paikoillaan pysyvät elementit ovat paksut pilarit, joiden kylkiä laiturit rullaavat alas ja ylös. Joten illalla et tiedä mistä aamulla heräät, alhaalta vai ylhäältä. Muuten kai sillä ei ole niin suurta väliä, mutta jos olet lähdössä satama-altaasta pois, olisi hyvä, että vettä olisi kölin alla riittävästi. Sitä varten on tehty ”nautical almanac” josta voi tarkistaa veden korkeuden. Eeposta voitaisiin kai kutsua veneilijän raamatuksi. Vierasvenesatama on siisti ja hinta per yö on 20 e. Monet odottelevat sopivia tuulia sekä virtaa ja niiden puuttuessa esim. Hollantilaiset jättävät veneensä satamaan lähteäkseen kotiin ja tulevat hakemaan sen myöhemmin. Sää on täällä kolea ja tuulinen, villasukat ovat joka yö jalassa ja bikinit on saanut viimeisen kuukauden aikana ainoastaan kaksi kertaa päälle. Uimassa olemme käyneet kai kerran Ystadissa. Teillä taitaa olla lämpöisemmät ilmat kuin meillä. Itse Cuxhaven sijaitsee siis Saksassa, Pohjanmeren rannikolla ja kuuluu Alasaksin osavaltioon. Asukkaita täällä on 52 000 ja paikka taitaa olla suosittu lomakohde, onhan täällä hienot hiekkarannat ja lauttayhteys tullivapaalle saarelle nimeltään Helgoland. Luulen. että purjehdimme sinne seuraavaksi täydentämään veneen muona - ja juomavarastoja. Toivoa sopii, että vene pysyy pinnalla lastauksen jälkeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti