Kun kaikki alkaa mennä pieleen…
Oli aika jättää St Martin ja istuimme viimeistä iltaa
Anneten ja Jacqin kanssa. Hentti testasi vielä aamua varten, starttaako kone.
Ei startannut ja pojat ilmasivat koneen. Se alkoi käydä hyvin ja istuimme
kauniista illasta nauttien kavereiden kanssa. Hyvästelimme taas tavataksemme
jossain…
Aamulla se perhanan kone ei startannut, vaikka taas
ilmattiin ja tehtiin kaikki kevätjuhlaliikkeet. Ei kun jolla takaisin veteen ja
korjaajaa etsimään. Dr Diesel pääsi nopeasti veneelle ja minä yllätin
hollantilaiset ystävämme comebackilla. Tartuin maalitelaan ja aloin maalata
heidän kaverina Coppergoatia heidän veneen pohjaan. Olisin ollut vain tiellä
miesten sukellellessa Serenan konehuoneessa.Kone käynnistyi taas ja sitä
testailtiin useaan otteeseen illalla ja aamulla. Kummajainen vika, kun ei halua
tulla esille.
Mutta kun kone kerran
kävi, lähdimme 9.5 keskiviikkona kohti Guadeloupea. Matkaa sinne olisi noin 140
mpk, vuorokausi tai kaksi. Alkumatka oli vastatuulta ja autoimme koneella
hetken aikaa. Sitten purjeet jatkoivat työtä yksikseen ja pyyhälsimme st
Kittsin ohi hyvää vauhtia. Tuuli hävisi myöhään illalla ja Iveco ei paljon
lupaillut sitä käynnistettäessä. Mittaritaulu piti kummaa ääntä ja vaihteisto
jumitti. Käynnistyi lopulta ja toimi hetken.
Kunnes kaasuvaijeri meni poikki. No, kaksinkertaisesta
säilykepurkin kannesta tuli tuhat kierrosta ja kaasupullon korkista 1200, kun ne
laittoi kaasuvaijerin virkaa tekemään. Yövuorossa oli purjeet tai kone - me
torkuimme vuorotellen.
Torstaiaamu valkeni. Satoi ja ukkosti, salamoikin. Niistä ei sääennuste mitään luvannut, mutta
nehän ovatkin ennusteita. Vhf:llä kehoitettiin noudattamaan erityistä
tarkkaavaisuutta ja varovaisuutta, sillä joku purjevene oli karannut merelle
ilman kuskia. Virta oli välillä voimakas ja vastainen, tuulikin oli muuttunut
vastaiseksi ja ristiaallokkoa kaupanpäälliseksi. Kone toimi ja pysähteli.
Kunnes se lopulta oli hiljaa. Vikaa ei löytynyt. Päätimme jatkaa tuulen avulla
ja ikuinen kiistanaihe ”moottorilla vai purjeilla” oli hävinnyt saman tien.
Yritimme luovia, mutta se oli hidasta puuhaa. Guadeloupe oli
lähellä, mutta niin kaukana. Yli kaksi vuorokautta oli kulunut ja matkanteko
oli surkeaa kitumista eteenpäin. Liekö väsymys syynä, mutta jatkoimme matkaa
etelään, olisihan siellä Dominica. Sinne tuttuun lahteen olisi helppo tulla
purjeilla. Mutta virta pirskule muuttui vastaiseksi ja tuulikin ajoi meitä
mieluummin kohti Panamaa. Tuhoon tuomittu yritys päättyi täyskäännöksen ja
otimme uuden yrityksen Guadeloupen länsirannikkoa kohti. Taisi olla pisin luovi
purjehdusuran aikana…
Lauantaiaamuna ison genuan nostoköysi katkesi ja purje alkoi
pudota mereen. Saimme kasattua sen vauhdilla kannelle. Iso purje sai nyt uuden
kaverin pienemmästä genuasta. Olimme ohjanneet yli vuorokauden käsin, sillä
meidän sähköntoimittajat, aurinko ja Iveco olivat hävinneet. Lihakset olivat
kovilla. Vaatteemme oli suolasta kankeat. Kallellaan kulkenut vene oli
hörppinyt merivettä ja se tuntui valuvan kaikkialle muualle paitsi takaisin
mereen. Jääkaapin sähköjohdot saivat siitä osansa ja niin jääkaappi liittyi
Ivecon seuraksi.
2 kommenttia:
Hei på er
Hoppas ni får allt att fungera igen o njuta av vardagen.
Här kämpar vi mot tiden för att få båten i sjösättningsskick till månadsskiftet. Kyla och regn har lagt käppar i hjulen för Björns tidtabell..
Sköt om er, hälsar Carola
No men morjens! hoppas ,att vädret endrar och hon kan hoppa i sjön igen! Tänk, att ni har inte SALTvatten runt omkring och inte 40 grader varmt! Ni ska njuta
Arja
Lähetä kommentti